John Shaft (Richard Roundtree) loi nuorille mustille miehenmallia. |
Vauvan kanssa kotona ollessa olen pystynyt katsomaan televisiota aivan eri tavalla kuin vuosiin. Eilen esimerkiksi katsoin yhden elokuvan (Mustapukuinen nainen) ja kolme tunnin mittaista jaksoa Enlightened-sarjaa. Pystyn todennäköisesti lyhentämään parin viime vuoden aikana kertynyttä tallenteiden määrää melko hyvin lähi kuukausina. Yksi pienistä paheistani ovat 70-luvun blaxploitation-elokuvat.
Yhdysvaltalaisten
elokuvien sisällön moraalia vuodesta 1934 saakka säädellyt
Production Code poistui käytöstä vuonna 1968 ja vapautti elokuvan
kaikista tabuista. Elokuvan tekijöiden ei enää tarvinnut seurata
ohjenuoraa, jonka mukaan rikollisuutta, väärintekemistä ja syntiä
ei saanut esittää sympaattisessa valossa, eikä lakia saanut
koskaan pilkata. Vuosikymmenen vaihteessa tehtailtiinkin lukuisia
elokuvia, joissa esimerkiksi gangstereita esitettiin katsojille
samastumiskohteita. Stanley Kubrikin Clockwork Orange (1971),
Francis Ford Coppolan Godfather (1974) ja lukuisat muut
menestyselokuvat tekivät 1970-luvusta kriitikko Pauline Kaelin
mukaan Hollywoodin ”todellisen kultakauden”.1
Easy Rider (1969) ja Billy Jack (1971) olivat
moottoripyöräelokuvia, joissa päähenkilöt kapinoivat
väkivaltaisestikin konservatiivisia valkoisia vallanpitäjiä
vastaan. Sama fantasianomainen kosto valtaapitäviä vastaan näkyi
myös lyhyen aikaa 1970-luvun alussa kirkkaasti palaneessa mustien
toimintaelokuvien, ns. blaxploitation-elokuvien buumissa.
Kun Shaft
(1971) ja Sweet Sweetback's Baadasssss Song
(1971) avasivat tien mustalle toimintaelokuvalle, Variety-lehti
nimesi tyylisuunnan blaxploitationiksi. ”Exploitation” oli
Hollywoodin filmimoguleiden suosima synonyymi markkinoinnille.
Kyseessä oli siis slangisana mustille suunnatulle markkinoinnille.
1970-luvun mustat
toimintaelokuvat muokkasivat mustien käytöstä ja sankarimalleja.
Yhtäkkiä musta oli paitsi kaunista, myös isoa ja kovanaamaista.
Afropäiset isot korstot naivat, vetivät mietoja ja kovempiakin
huumeita ja tappelivat funkin tahtiin tyylisuunnan muutaman vuoden
kestäneen elinkaaren ajan. Blaxploitationin katsojajakauma oli 70%
musta. Ensimmäisen kerran elokuvista tuli menestyksiä pelkästään
mustien lipputuloilla.
Mustan elokuvan lyhyt historia 1970-luvulle asti
Musta
väestö oli käynyt elokuvateattereissa aivan elokuvan alkupäivistä
lähtien. Etelässä heille oli määrätty omat teatterinsa,
Pohjoisessa sama päti käytännössä. Mustan katsojan tarpeita ei
kuitenkaan oltu erityisesti huomioitu. Eritoten D.W. Griffithin The
Birth of a Nation (1915) esitti mustat huonoimmassa
mahdollisessa valossa, roistoina ja raiskaajina. Sen arvioidaan
vaikuttaneen Ku Klux Klanin uuteen nousuun.1
Mustien
omaa elokuvatuotantoa oli aloiteltu jo aivan 1900-luvun alussa.
William Foster, joka tunnetaan myös Juli Jonesina, perusti
ensimmäisen mustan tuotantoyhtiön, Foster Photoplay Companyn
Chicagossa vuonna 1910. Foster tuotti ainakin neljä lyhytfilmiä
vuosina 1912-1915. Ensimmäinen kansalliseen levitykseen pystynyt
musta tuotantoyhtiö oli Lincoln Motion Picture Company, joka tuotti
ja levitti kuusi elokuvaa vuosina 1916-1921. Eräs syy toiminnan
aloitukseen oli The Birth of the Nation-elokuvan luoman kuvan
vastustaminen. Vuonna 1921 Yhdysvalloissa oli 300
elokuvateatteria, jotka palvelivat lähes yksinomaisesti mustia
katsojia. Tässä on huomioitava se että, mustia ei päästetty
tavallisesti valkoisten elokuvateattereihin, tai ainakin heille oli
osoitettu omat aitionsa.2
1930-luvulla
musta elokuva sai piristysruiskeen tuotannossa ja katsojaluvuissa
Dark Manhattan (1937) menestyksen myötä. Etelävaltioissa
valkoisten omistamat teatterit ryhtyivät ottamaan mustia asiakkaita
parhaiden katsoja-aikojen ulkopuolella, tavallisesti puolen yön
aikaan. Mustat katsojat kuluttivat arviolta 150 miljoonaa
dollaria vuodessa elokuviin. Elokuva-alan yhteenlasketut kassatulot
olivat noin 1.75 miljardia (vuoden 1946 arvio). 1940-luvun
puolivälin jälkeen mustien elokuvien tuotanto väheni.
1950-luvulla
elokuvat antoivat vahvoja rasismin vastaisia lausuntoja, kuten Sidney
Poitierin tähdittämä ”The Well” (1951). Vuosikymmenen lopulla kansalaisoikeudet tulivat ajankohtaiseksi niin
televisiossa kuin valkokankaallakin.4
1960-luvun
alussa alkoi suuren budjetin mustien elokuvien kausi. A Raisin in
the Sun (1961) - monien mielestä paras musta elokuva koskaan -
marssitti katsojien eteen Broadway-tähtikaartin johon kuului mm.
Poitier, Diana Sands, Ruby Dee, Lou Gossett ja Ivan Dixon. Amiri
Barakan käsikirjoittama (nimimerkillä Le Roi Jones) Dutchman
(1967) puolestaan shokeerasi yleisöä esittämällä mustan miehen ja
valkoisen naisen välistä flirttailua maanalaisessa.5
Vuonna
1967, vähän ennen blaxploitation-boomin alkua Variety-lehden
mukaan joka kolmas ensi-iltaelokuvia esittävien teattereiden kävijä
oli musta. Tämän perusteella mustien osuus elokuvateollisuuden
tuotoissa oli merkittävä. Hollywoodissa oli jo pitkään tiedetty,
että lukuisat mustat kävivät elokuvissa, mutta päättäjien
filosofia oli ollut yksinkertainen: mustat katsokoon John Waynea
kuten kaikki muutkin. Edellä mainitusta mustasta tai mustille
suunnatuista elokuvista huolimatta tuotanto oli ollut melko
vähäistä.6
Vasta
elokuvien Cotton Comes to Harlem (1970), Sweet Sweetback's
Baadasssss Song (1971) ja Shaft (1971) taloudellinen
menestyminen herätti Hollywoodin todella huomaamaan suuren ja vielä
lähes hyödyntämättömän markkina-alueen. Perinteiset suuren
budjetin elokuvat olivat flopanneet, ja studiot yrittivät muita
strategioita.7
Elokuvien
mainonta mustalle yleisölle poikkesi valtavirran (valkoisista)
elokuvista. Melvin Van Peebles mainosti Sweetbackiä
huutelemalla kadunkulmissa, tieto levisi tehokkaasti suusta suuhun.8
Cotton Comes to Harlem taas tuotti 2 miljoonan
sijoituksella 20 miljoonaa dollaria.9
”...To all the Brothers and Sisters who had enough of the Man”
Elokuvatutkija Joe Wlodarz
on määritellyt blaxploitation synnyn osaksi laajempaa elokuvissa ja kulttuurissa tapahtunutta valkoisen patriarkalismin
kyseenalaistamista, joka johtui osaksi Vietnamista, osaksi
talouskriisistä ja osaksi yhteiskuntakritiikistä feministien,
homojen vapautusliikkeen ja Black Power-liikehdinnän taholta.10
Kansalaisoikeusliikehdinnän militanttisuus lisääntyi
Mustien pantterien mukana, varsinkin Martin Luther Kingin salamurhan jälkeen. Tämä alkoi näkyä myös elokuvissa, joista
tuli rohkeampia. Niissä mustat sankarit ja sankarittaret ottivat
väkivaltaisesti yhteen valkoisen yhteiskunnan kanssa ja voittivat.11
Tamara Dobson oli Cleopatra Jones. |
Kung Fu Theater oli ohjelmapaikka jossa esitettiin ensimmäisen aallon
aasialaisia toimintaelokuvia, lähinnä Shaw Brothersien tai Golden
Harvestin tuotantoa. Bruce Lee ja muut aasialaiset tähdet tulivat
tätä kautta tutuiksi monissa mustissa perheissä. David Bordwellin
mukaan ”Audiences of Asian, African, and Hispanic heritage kept the
genre alive into the early 1980s”.12
Nämä olivat ainoita elokuvia joissa muut kuin valkoiset olivat
sankareita, ja usein taistelivat valkoisia kolonisteja vastaan. Musta
koripallolegenda Kareem Abdul Jabbar oli Bruce Leen oppilas ja
esiintyi tämän elokuvassa Game of Death (1978). Jim Kelly
taas oli Enter the Dragonissa (1973). Shaw Brothers ja Warner
Brothers tekivät myöhemmin yhteistyötä elokuvassa Cleopatra
Jones and the Casino of Gold (1975), jossa Tamara Dobsonin
esittämä suosittu blaxploitation-sankaritar seikkailee
Hongkongissa. Kamppailulajit saivat vankan aseman mustassa
Amerikassa, mistä kertoo jo Carl Douglasin hitti ”Kung Fu
Fighting” vuodelta 1974.13
1970-luvulla
amerikkalaisissa televisioissa pyöri Shaft ja Sweetback - miehen mallit
Shaftin (1971) ensimmäisessä kohtauksessa yksityisetsivä John Shaft poistuu maanalaisesta Broadwayn ja 42nd Streetin kulmassa. Hänellä on päällä tunnusmerkiksi muodostunut pitkä musta nahkatakki ja beige kashmir-poolopaita. Hän harppoo halki Manhattanin kuin omistaisi sen, vilkaisemattakaan ympärillä olevaa liikennettä, sillä se ei olisi ”cool”. Taustalla soi Isaac Hayes´n klassikoksi muodostunut ”Theme from Shaft”. Shaftin tapa liikkua kaduilla oli niin tärkeä tyyliseikka, että ohjaaja Gordon Parks käski nimiroolia esittävän Richard Roundtreen olemaan koskaan katsomatta sivuilleen katua ylittäessään. Roundtree oli kasvanut lähiöissä, eikä tuntenut oloaan kaduilla kovin kotoisaksi. Hän harjoitteli päivittäin kulkemista kaduilla ja opetteli katsomaan sivusilmällään autojen liikkumista. Eräässä kohtauksessa taksi miltei ajaa Shaftin yli, Roundtree onneksi pystyy pitäytymään roolissa ja vain katsoo pahasti kuljettajaa. 14
Elokuvan
tultua teattereihin jokainen New Yorkin musta kovanaamaksi
havitteleva murrosikäinen pyrki imitoimaan Shaftin tapaa kävellä,
pukeutumistyyliä, tapaa olla huomioimatta liikennettä ja jäykkää
puhetyyliä. Shaft on syystä blaxploitationin tunnetuin edustaja.
Shaft loi mustien badass-asenteen. Jos joku elokuva on joskus
muuttanut kokonaisen kulttuurin, niin tämä.
Roundtree
oli ennen Shaftin roolia miltei tuntematon miesmalli. Hänen
onnekseen Parks halusi elokuvaan tuntemattoman kasvon, eikä ottannut
Likaisen tusinan myötä tähdeksi noussutta Jim Brownia,
jolla oli hankalan maine.
John
Shaft on kovanaamainen yksityisetsivä, joka ei kuuntele
poskensoittoa valkoisilta kytiltä, mustilta vallankumouksellisilta,
Harlemin pomoilta saati mafiosoilta. Hahmon loi Ernest Tidyman,
valkoinen viinaanmenevä lehtimies, joka vain eräänä päivänä
päätti että aika on kypsä mustalle salapoliisiromaanille. MGM
osti oikeudet kirjaan heti sen ilmestyttyä vuoden 1971 keväällä,
sillä studio oli kiinnostunut mustille suunnatusta elokuvasta Cotton
Comes to Harlemin menestyksen rohkaisemana. Romaanina Shaft ei
ollut mullistava, se oli melko tyypillinen dekkaritarina, jonka
päähenkilö vain sattui olemaan musta. Siinä oli lyhytsanaista
katukieltä ja reippaasti seksiä ja väkivaltaa. Shaft ei ollut edes
ensimmäinen musta yksityisetsivä kirjallisuudessa – siitä kunnia
kuului Ed Lacyn luomalle Toussaint Moorelle.15
Elokuvana
Shaft on myös hyvin tyypillinen, täynnä dekkaritarinoiden
kliseitä: salaperäinen asiakas, kaunis pulaan joutuva nainen ja
hämärä suhde poliisiin. Luultavasti tämän vuoksi Gordon Parks
palkkasi toisen käsikirjoittajan tekemään jutusta ”mustemman”.
Star Trek-kirjoittaja John D.F. Black sai tämän tehtävän
ja lisäsi joukon teennäisiä sanoja dialogiin (”cat”, ”right
on”), Tidyman ei ajatuksesta pitänyt, sillä hän ei halunnut
joutua syytetyksi keksitystä mustien puhetyylistä. Tidymanin
mielestä myös Roundtree oli aivan liian ”kaunis poika”
kovanaamaksi.16
Elokuva ei ole lainkaan yhtä poleeminen, kuin miltei yhtä aikaa
ilmestynyt Van Peeblesin Sweetback. Siinä on kuitenkin
poliittistakin sanomaa John Shaftin sukkuloidessa valkoisen ja mustan
maailman välillä, joista toinen edusti lakia ja toinen
rikollisuutta. Mustat pantterit ovat antavat taustan suurelle osalle
elokuvan toimintaa.17
Tidyman sai yhtenä harvoista
valkoisista NAACP18
Image Award-palkinnon. Hän kirjoitti vielä seitsemän
Shaft-romaania seuraavina kolmena vuotena, lopulta tappaen hahmon
romaanissa The Last Shaft
vuonna 1975, kun blaxploitation alkoi poistua muodista. Siihen
mennessä Tidyman oli kuitenkin siirtynyt isompiin ympyröihin,
voittaen Oscarin elokuvasta French Connection
(Kovaotteiset miehet, 1971) ja käsikirjoittamalla Clint Eastwoodin
tähdittämän westernin High Plains Drifter (Ruoska,
1973) .
Shaft
on kuitenkin parempi kuin osiensa summa. Yksi syy tähän on Parksin
kuvaama New York, joka on ennennäkemättömän pahaenteinen ja
eläväinen. Toinen syy on funkin taiturin, Isaac Hayesin Oscarin
voittanut soundtrack. Hayesistä tuli myöhemmin itse blaxploitation
elokuvien tähti. ”Theme from Shaft” on jopa nimetty
ensimmäiseksi rap-kappaleeksi:
"Who's the black private dick that's the sex machine to all the chicks? If your answer is 'Shaft!,' then you're damn right. But I ask then, who is the man who would risk his neck for his brother man? If you again answer, 'Shaft!' can you dig it? Can I ask who's the cat that won't cop out when there's danger all about? Would that answer again be 'Shaft'? If so, right on. You know, they say this cat Shaft is a bad mother--(Shut your mouth.) I just talkin' 'bout Shaft here. (We can dig it.) From everything that I've ever read, the only thing that's for sure, is that he's a complicated man but no one understands him but his woman. (JOHN SHAFT!)"
Shaft
oli vuoden 12. menestyksekkäin elokuva, se tienasi MGM:lle 7
miljoonaa dollaria 1.5 miljoonan sijoituksella ja pelasti yhtiön
taloudelliselta ahdingolta. Omaksi tyylisuunnakseen blaxploitation
muuttui kuitenkin pienen indie-elokuvan, Sweet Sweetback's
Baad Asssss Song (1971) myötä,
joka ilmestyi miltei yhtä aikaa teattereihin. Sweet
Sweetback's oli käytännössä
täysin musta elokuva, ohjaaja Melvin Van Peebles näytteli itse
pääosaa. Puolen miljoonan budjetilla tehty elokuva oli hyvin
harrastelijamainen, mutta siitä tuli siitä huolimatta menestys 20
miljoonan lipputuloilla.19
Elokuva alkaa julistuksella ”this film is dedicated to all the
Brothers and Sisters who had enough of the Man”, näyttelijöiksi
se nimeää ”mustan yhteisön”. Päähenkilö Sweetback on
huono-onninen seksityöläinen, joka pelastaa mustan miehen poliisien
pahoinpitelyltä joutuen sen jälkeen pakenemaan poliisinmurhaajana
henkensä edestä. Elokuva on kuin yksi pitkä väkivaltainen
takaa-ajokohtaus jota rytmittää seksi aina halukkaiden naisten
kanssa. Lopulta Sweetback pääsee pakenemaan Meksikoon. Viimeiseksi
ruutuun tulee teksti: "Watch out! A baad asssss nigger is
coming back to collect some dues."
Koska
Sweetback teki huikean voiton, sitä kopioitiin loputtomasti
koko blaxploitationin elinkaaren ajan. Sankari oli seksuaalisesti
aktiivinen ja valkoisten sortama (jotka sitten hakataan ja tapetaan
rahan vuoksi). Charles Bronson ja Clint Eastwood olivat usein
samantapaisia sankareita, mutta heillä oli aina ylevämmät motiivit
väkivaltaisuudelleen. Mustat olivat enemmänkin anti-sankareita,
sutenöörejä, ryöstäjiä tai Sweetbackin tapauksessa rattopoikia.
Kaikkein kiistanalaisin blaxploitation elokuva on Super Fly
(1972), jonka ohjasi Gordon Parks, Jr – Shaftin ohjaajan
poika. Se kertoo kokaiinia välittävästä Youngblood Priestistä
(Ron O'Neal), joka yritti tehdä viimeisen suuren myyntinsä ennen
eläkkeelle siirtymistä. ”Fly” oli ghetoissa käytetty termi
kokaiinille. Priest taistelee elokuvassa valkoisia, korruptoituneita
poliiseja ja mustia kilpailijoitaan vastaan, vehtailee niin mustan
kuin valkoisen rakastajattarensa kanssa ja vetää viivan jos
toisenkin omaan nenäänsä. Lopuksi hän ajaa rikkaana
auringonlaskuun.
Genre palaa loppuun
Nopeasti
yhteiskunnallinen idealismi kuitenkin hävisi blaxploitationista.
Elokuvista tuli pelkkää räimettä koko rahan edestä. Elokuvat
ihannoivat väkivaltaa ghetoissa. Sutenöörit, huumediilerit ja
huijarit olivat äkkiä positiivisia mustia esikuvia. Armottomuus
valkoista yhteiskuntaa vastaan oli heidän arvonsa mittari. Mustien
kritiikki alkoi lisääntyä, sillä elokuvien antama esimerkki
ghettojen nuorisolle huolestutti.20
NAACP tuomitsi pian genren
elokuvat. Aluksi rasismia vastustaviksi ajatelluista elokuvista
tulikin itse rasistisia. Elokuvahistorioitsija Daniel J. Leab on
kuvannut vuoden 1971 jälkeen tehtyjä blaxploitation-elokuvia: ”most
shallow and demeaning films ever made. They were filled with sadistic
brutality, sleazy sex, venomous racial slurs, and the argot of the
streets. Social commentary of any sort was kept to a minimum.
Super-spade was a violent man who lived a violent life in pursuit of
black women, white sex, quick money, easy success, cheap 'pot,' and
other pleasures. In these films white was synonymous with every
conceivable kind of evil and villainy. Whites were moral lepers, most
of whom were psychotically antiblack and whose vocabulary was laced
with the rhetoric of bigotry." 21
Pitkän linjan musta
televisiotoimittaja Tony Brown on sanonut: "The
blaxploitation
films are a phenomenon of self-hate."Look at the image of Super
Fly. Going to see yourself as a drug dealer when you're oppressed
is sick. Not only are blacks identifying with him, they're paying for
the identification. It's sort of like a Jew paying to get into
Auschwitz."
Blaxploitation-elokuvien
kausi kesti vain vajaa neljä vuotta. Sen oli mahdollistanut
hippikauden jäämistön ”musta on kaunista” -ajattelu. Suuren
budjetin Hollywood-elokuvat olivat myös flopanneet, mikä antoi
tilaisuuden hieman erilaisille elokuville. Hollywoodin nuorisoliike
oli myös etsinyt uusia markkinoita aina Easy Riderista (1969)
lähtien. Vuosien 1971-1975 tuotettiin noin 200
blaxploitation-elokuvaa.
Kun
trendi alkoi hiljalleen kuolla, jäivät monet näyttelijät ja
ohjaajat yhden hitin ihmeiksi, jotka eivät enää koskaan
työskentelisi elokuvien parissa. Ainoastaan riippumattomiksi
tuottajiksi ryhtyvät, kuten Fred Williamson, selvisivät. Williamson
teki muutamia vahvoja blaxploitation-rooleja kuten The Hammer
ja Black Caesar. Sen jälkeen teki pitkän uran Euroopassa ja
Hollywoodin sivurooleissa, sekä tuottamalla, ohjaamalla ja
tähdittämällä omia toimintaelokuviaan, jotka olivat siirtyneet
kauemmas blaxploitationin kaavoista.
Blaxploitation
avasi väylän mustille näyttelijöille ja ohjaajille. Siitä ei
kuitenkaan kuljettu heti, sillä vuosien 1975-1985 välillä oli vain
kaksi valtavirran mustaa tähteä, Richard Pryor ja myöhemmin Eddie
Murphy. Mustien realistinen, stereotypioita välttävä, esitystapa
elokuvissa lisääntyi hetkeksi blaxploitationin kaudella ja vähän
sen jälkeen. The Great White Hope (1970), Sounder (1972),
Cooley High (1975) ja varsinkin Blue Collar (1978)
käsittelivät luokka- ja rotusortua hyvin asiallisesti.22
Hollywood
kuitenkin palasi pian stereotypiohin. Elokuvassa Blues Brothers
(1979) päähenkilöt ovat valkoisia, vaikka koko blues-traditio on
musta. Filmissä esiintyvät monet kuuluisat mustat laulajat ja
muusikot, mutta heidän roolinsa ovat stereotyyppisiä ja koomisia.
Mustat laitetaan myös jälleen pahiksien rooleihin, kuten Star
Warsissa, jossa Darth Wader on paitsi kokonaan mustiin
pukeutunut, myös hänen äänenään toimii musta näyttelijä,
James Earl Jones.23
Shaftin
suosiota on pohdittu paljon. Monet pitävät syynä sitä, että hän
oli ensimmäinen musta toimintasankari. Kumpikaan ei ole kuitenkaan
aivan totta, hän ei ollut ensimmäinen, eikä edes sankari
klassisessa mielessä. Shaft oli vain kova jätkä jolla
hyvännäköiset kuteet ja joka teki mitä halusi. Shaftin salaisuus
oli vapaus rodullisista ennakkoluuloista. Ernest Tidyman ja Gordon
Parks tekivät mustasta miehestä valtavirran hahmon sillä he eivät
kohdelleet häntä sankarina, uhrina, roolimallina ja mikä
tärkeintä, mustana.
Kun
1970-luku tuli uudelleen muotiin televisiossa, elokuvissa ja
pukeutumisessa, myös blaxploitation tuli uudelleen. Shaft (2000)
oli John Singletonin uudelle sukupolvelle ohjaama jatko-osa
alkuperäiselle. Uusi Shaft on kuitenkin menettänyt otteensa, Samuel
L. Jacksonin esittämä Shaft on vanhan Shaftin sisarenpoika ja
kaiken järjen vastaisesti poliisi. Kaikki alkuperäisen poliittiset
ainekset loistavat poissaolollaan. Singletonin Shaft ei kuulu
mihinkään itseään suurempaan, häntä motivoi vain
henkilökohtainen kosto huumepomolle.
Henry
Matthew'n mukaan moderni musta mieskuva, aggressiivinen ja
nihilistinen on muotoutunut viimeisenä parin vuosikymmenenenä
pitkälti hip-hop kulttuurin, erityisesti gangsta-räpin edustajien
kuten Dr. Dren, Ice Cuben, Snoop Doggy Doggin ja Tupak Shakurin
vaikutuksesta. Tämä maskuliini identiteetti on heijastunut
valkokankaalle 1990-luvun ”hood”-filmeissä kuten Boyz
N the Hood (1991), New
Jack City (1991),
Juice (1992) ja
Menace II Society (1993).
Aggressiivinen maskuliinius on tullut enemmän esiin urheilussa,
kuten on nähtävissä erilaisissa ammattipainisarjoissa. Tietokone-
ja videopelien sekä elokuvien yleinen väkivaltaisuuden
lisääntyminen on puhuttanut jo useita vuosia. Kahden Shaft-elokuvan
ero on merkittävä myös väkivaltaisuudessa: Singletonin Shaft
keskittyy toimintaan, kun taas Gordon Parksin alkuperäinen Shaft on
legendaarinen ”sex machine”.24
1970-luvun
elokuvat ovat kuitenkin jättäneet merkkinsä monella tapaa
valtavirran elokuvaankin: paljas pinta, rankka kielenkäyttö ja
vielä rankempi väkivalta ovat osa tyypillistä tarjontaa.
Toisinajattelevat teemat, ongelmalliset henkilöhahmot ja
monitulkinnallinen kerronta eivät niinkään. Blaxploitation oli osa
tätä kehityskulkua ja vaikka sen idealistiset näkemykset eivät
kantaneetkaan paria elokuvaa pidemmälle, se tarjosi mustalle
yleisölle sen itsensä näköisiä elokuvia ja tarjosi monelle
näyttelijälle ja ohjaajalle tilaisuuden edetä urallaan.
Viitteet:
1Hyatt
& Sanders 1984, 162-163; McDonagh 2004, 115.
2Bobo
1991, 422-424; Hyatt & Sanders 1984, 163.
3Carter
2005.
4Carter
2005.
5Carter
2005.
6Carter
2005.
7Bobo
1991, 421.
8Bobo
1991, 421.
9Briggs
2003, 25.
10Wlodarz
2004, 10.
11Hyatt
& Sanders 1984, 167.
12 David Bordwell, Planet Hong Kong: Popular Cinema and the Art of Entertainment (Cambridge, MA: Harvard University Press, 2000), 84. Lainannut Ongiri 2002, 33.
13 Ongiri 2002, 33.
14Briggs
2003, 24.
15Briggs
2003, 25.
16Briggs
2003, 26.
17Briggs
2003, 26; Henry 2004, 120.
18Värillisten
oikeuksia Yhdysvalloissa ajava järjestö.
19Hayward
2000, 42.
20Hyatt
& Sanders 1984, 167; McDonaugh 2004, 116.
21Briggs
2003, 28.
22Hyatt
& Sanders 1984, 168.
23Hyatt
& Sanders 1984, 168.
24Henry
2004, 122-123.
Lähteet
Bobo, Jacqueline:
”The Subject is
Money”: Reconsidering the Black Film Audience as a Theoretical
Paradigm. Black American
Literature Forum, Vol.
25, No. 2. Black Film Issue, 1991, pp. 421-432.
Briggs, Joe Bob:
Who
Dat Man? Shaft and the Blaxploitation Genre , Cineaste,
Spring2003, Vol. 28, Issue 2.
Carter, Richard:
Blaxploitation
movies in the 70s made some unique Black history , New
York Amsterdam News, 2/10/2005, Vol. 96, Issue 7.
Hayward,
Susan:
Cinema
Studies: Key Concepts. Routledge 2000.
Henry,
Matthew:
He is a ”Bad Mother*$%!#”: Shaft and Contemporary Black
Masculinity. African American Review, Vol. 38, No. 1, 2004, pp.
199-126.
Hyatt,
Marshall & Sanders, Cheryl:
Film
as a Medium to Study the Twentierh-Century Afro-American Experience.
The Journal of Negro Education,
Vol. 53, No. 2, 1984, pp. 161-172.
McDonagh,
Maitland:
The Exploitation Generation – Or: How Marginal Movies Came in
from the Cold. Last Great American Picture Show : Traditions,
Transitions and Triumphs in 1970s Cinema. Horwath,
Alexander(Editor). Amsterdam University Press, 2004.
Ongiri,
Amy Abugo:
”He
wanted to be just like Bruce Lee”: African Americans, Kung Fu
Theater and Cultural Exchange at the Margins.
Journal of Asian American Studies - Volume 5, Number 1,
February 2002, pp. 31-40.
Wlodarz, Joe:
Beyond
the Black Macho: Queer Blaxploitation. Velvet Light Trap: A
Critical Journal of Film & Television Spring2004 Issue 53,
p10-25.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti